Saturday 6 February 2016

Bagaimana Pengiraan Dividen Tabung Haji

Pengiraan dividen Tabung Haji

Dipetik dari facebook Shaari Anuar II

_____________________

Pengiraan ringkas
Jika kita simpan 100k dalam TH.
Divident akan dibayar 5 plus  3 percent untuk kos muassasah RM 9980.

9980 x 0.08 = 798

Yang selebihnya 90, 020 akan dibayar 5 percent sahaja..

90, 020 x 0.05 = 4501

Syarat jumlah tersebut disimpan cukup dalam setahun  dari jan 2015 -dec 2015.

-------------------------

Salam Hj. Boleh kah saya mengeluarkan wang tabung haji dan melabur di tempat lain yg lebih menguntungkan? Terima kasih.
Apakah niat asal saudari simpan duit di Tabung Haji? Hendak simpan duit kah atau hendak labur duit kah?
Kalau saya, saya simpan di Tabung Haji dulu untuk kumpul duit hendak mengerjakan haji. Tidak pun mengharap sebarang pulangan kerana saya faham konsep saya simpan dgn Tabung Haji berkonsep Wadiah Yad Dhamanah yg membawa maksud simpanan yg berjamin. Wang simpanan utk pergi haji saya dijamin selamat. Saya tidak bimbang.
Dan jika saya ada duit lebih untuk mendapat pulangan tinggi maka saya akan buat pelaburan dalam unit trust yg patuh syariah.
Oleh yg demikian, jika saudari hendak buat pelaburan dan bukan simpanan, usah lah bersusah payah simpan di Tabung Haji kerana objektif simpan di Tabung Haji ialah untuk kita pergi haji.
Allah knows best.

Haji Razli Ramli
Senior Managing Adviser at Islamic Banking and Finance Institute Malaysia

Boleh je share.. Jika rasa bermanfaat.

Shaari Anuar II

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...