Tuesday, 27 December 2011

Dividen dan Bonus ASB 2011 meningkat ke 8.8%

 

KUALA LUMPUR, 19 Dis (Bernama) -- Pemegang unit Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen sebanyak 7.65 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2011 berbanding 7.50 sen tahun lepas.

 

dividen ASB 2011


Seramai 7.3 juta pemegang saham, yang kini memegang lebih 95.9 bilion unit ASB, akan juga menerima bonus sebanyak 1.15 sen.

Pengerusi Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid, berkata pengagihan pendapatan ini melibatkan pembayaran sejumlah RM7.04 bilion dan bonus sebanyak RM628.29 juta.Hingga Khamis lalu, kata beliau, skim itu mencatatkan pendapatan kasar sebanyak RM7.19 bilion.

"Pendapatan dividen daripada pelaburan dalam syarikat-syarikat menyumbang sebanyak RM4.09 bilion, atau 56.9 peratus daripada pendapatan kasar, manakala keuntungan daripada penjualan saham menyumbang RM2.25 bilion atau 31.3 peratus," katanya pada satu taklimat media di sini Isnin.

Beliau berkata baki sebanyak 11.8 peratus, atau RM0.85 bilion diraih daripada pelaburan dalam instrumen jangka pendek dan pelaburan-pelaburan lain.

Ahmad Sarji berkata pembayaran pengagihan pendapatan dan bonus ini akan dikreditkan secara automatik ke dalam akaun pemegang unit, dan pemegang unit boleh mengemaskini buku pelabur ASB masing-masing mulai 3 Januari tahun depan.
Semua urus niaga bagi ASB akan ditangguhkan mulai 21 Dis, 2011 hingga 2 Januari, 2012, untuk mempermudah pengiraan pengagihan pendapatan dan bonus, katanya.

Beliau berkata prestasi ASB dalam tahun 2011 memuaskan meskipun pada suku terakhir tahun ini, pasaran saham telah didagangkan dalam suasana tidak menentu kerana dipengaruhi oleh ketidaktentuan ekonomi AS dan krisis hutang di Eropah.
Sementara itu, Presiden/Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, berkata PNB akan memastikan ia bukan sahaja terus membayar dividen saban tahun malah juga menjana pertumbuhan bagi masa depan.

Mengenai pengambilalihan SP Setia Bhd, beliau berkata, PNB masih menunggu kelulusan daripada Suruhanjaya Sekuriti (SC).
"Kami telahpun mengemukakannya kepada SC dan kami sekarang menunggu kelulusannya," jelas beliau.
Bagaimanapun, beliau enggan menyatakan lebih lanjut.

Mengenai perkembangan projek Menara Warisan yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Belanjawan 2011 tahun lepas, beliau berkata: "PNB telah mengemukakan arahan reka bentuk kepada 'pihak bandaraya' dan kami harap bila kami dapat kelulusannya, kami akan umumkannya."


-- BERNAMA

P/S:

Rasa-rasa cukup ke dgn 8.8% ini untuk menyediakan tabungan masa depan anda juga untuk mengatasi nilai duit kita yang makin mengecil akibat dari INFLASI. Andai kata kadar inflasi sekarang 4%, anda mendapat keuntungan dari simpanan ASB 8.8%, anda sebenarnya hanya mendapat untung sebenar 4.8%.

Bayangkan andai 10 tahun lagi, kadar inflasi meningkat, tapi simpanan anda atau duit anda mengecil dan makin mengecil.

Boleh ke dapat pulangan simpanan wang lebih dari ASB bagi?

Monday, 26 December 2011

PESARA MISKIN vs PESARA JUTAWAN (part 1)

90% kemungkinan anda hidup MISKIN,tidak cukup wang untuk persaraan anda.Paling TERUK dan MENGERIKAN bila anda terpaksa bekerja pada usia emas.

Dalam erti kata lain, sebilangan besar penduduk Malaysia TIDAK mempunyai wang yang cukup untuk bersara nanti. Zaman keemasan mereka akan bertukar menjadi sebuah PENJARA dan anda berkemungkinan menjadi salah seorang dari mereka!!!!

 

miskin

 

Adakah anda tergolong dalam golongan 90% ini?Atau anda memilih untuk menjadi PESARA JUTAWAN.

Khas untuk anda sempena Tahun 2012,satu program untuk ANALISIS kedudukan kewangan SEMASA dan kewangan PERSARAAN anda serta mendapat bimbingan kewangan KHAS & PERCUMA untuk menjadi PESARA JUTAWAN.

Berminat? Sila SMS <NAMA>, <NO IC> ke 0192817763

 

 

KENAPA PERLU MENDAFTAR?

 

orang_miskin_dilarang_sakit

 

ANDA AKAN MENGETAHUI:

1- STRATEGI MEMBINA PERSARAAN ANDA (tidak kira berapa tahun lagi anda akan bersara, 2 tahun, 5 tahun, 10 tahun, 15 tahun, 20 tahun hatta 30 tahun lagi…semuanya ada STRATEGI tersendiri….Jadi, anda belum terlambat untuk BERTINDAK demi masa depan anda)

2- HALANGAN KEPADA PERSARAAN ( situasi yang menyebabkan anda MASIH terpaksa bekerja sbg PAK GUARD,walau tak suka, tapi TERPAKSA)

3- LANGKAH BAGAIMANA UNTUK MENYIMPAN BAGI PERSARAAN ANDA

 

Monday, 12 December 2011

Jenis-jenis insurans/takaful

Artikel sebelum ni saya dah terangkan sedikit sebanyak tentang perbezaan antara Insurans dan Takaful. Jadi kali ni saya nak terangkan dengan lebih lanjut tentang jenis-jenis insurans/ takaful.
Jenis-jenis insurans/takaful yang biasa didapati ialah:
1)      Insurans hayat/takaful keluarga, ia akan membayar sejumlah wang kepada anda (pemegang polisi/penama) sekiranya terjadi sesuatu yg tidak diingini kepada anda sekiranya anda meninggal dunia. Sesetengah insurans hayat/takaful keluarga menawarkan pampasan sekiranya anda ditimpa musibah/penyakit yang menyebabkan anda hilang upaya untuk bekerja. Salah satu contoh produk bagi insurans/takaful ni ialah insurans/takaful berkaitan pelaburan:

                                i.            Insurans/takaful berkaitan pelaburan – menggabungkan perlindungan dengan pelaburan. Anda boleh tentukan pembahagian untuk perlindungan berapa peratus dan untuk pelaburan berapa peratus. Kalo anda menghendaki pelan simpanan untuk masa depan dalam pada masa yang sama nak kan perlindungan, boleh lah pilih insurans/takaful jenis ini. Boleh tanya penasihat kewangan.

Apa yang anda perlu ingat??
·         Sebelum melaburkan wang ke dalam pelan berkaitan pelaburan, fikirkan risiko yang anda mahu dan sanggup hadapi.
·         Pastikan anda benar-benar faham risiko yang terlibat dan bersedia untuk wang anda terikat untuk tempoh tertentu.
·         Dapatkan nasihat profesional daripada syarikat insurans atau ejen insurans tentang risiko dan manfaat sesuatu pelan insurans berkaitan pelaburan.
·         Baca dengan teliti semua maklumat yang disediakan. Jangan teragak-agak untuk meminta penjelasan terhadap terma-terma jika perlu.
 
Anda mempunyai tempoh lebih kurang 15 hari untuk membuat keputusan sama ada anda ingin meneruskan dengan pelan insurans berkaitan pelaburan anda. Jika anda ingin menarik diri daripada pelan tersebut di dalam tempoh itu, syarikat insurans anda akan memulangkan sepenuhnya sebarang fi dan caj yang anda bayar. Walau bagaimanapun, jumlah yang dipulangkan itu mungkin lebih atau kurang daripada apa yang anda bayar, bergantung kepada harga unit pada masa pembatalan.

2)      Insurans/takaful motor, mengikut undang-undang, setiap pemilik kenderaan wajib memiliki perlindungan insurans/takaful motor. Ia akan memberikan pampasan atas kerugian akibat dari kerosakan pada kenderaan anda dan pihak yang satu lagi disebabkan kemalangan yang berpunca dari kenderaan bermotor anda.


3)      Insurans/takaful empunya/isi rumah, bagi jenis ni kalo rumah atau harta peribadi anda musnah disebabkan kejadian seperti kebakaran, banjir, paip pecah dan sebagainya, anda akan dibayar pampasan bagi kerugian tersebut. Selain tu, anda juga akan dilindungi dari tuntutan pihak ketiga berikutan kejadian tersebut.

4)      Insurans/takaful perubatan dan kesihatan akan membayar pampasan bagi pelbagai jenis perbelanjaan hospital dan perubatan yang anda mungkin tanggung sekiranya anda sakit atau mengalami kecederaan. Ianya termasuklah bayaran bilik dan makanan di hospital, perkhidmatan professional serta keperluan dan perkhidmatan perubatan.

5)      Insurans/takaful kemalangan diri pula akan membayar sejumlah wang sekiranya anda hilang upaya disebabkan musibah yang menimpa seperti kemalangan atau meninggal dunia.

Ada satu lagi maklumat iaitu takaful yang ditubuhkan memang mematuhi prinsip Syariah sebab ada Jawatankuasa Syariah ditubuhkan bagi memastikan operasi takaful berlandaskan prinsip Syariah. Selain itu, Bank Negara Malaysia juga telah menubuhkan Majlis Penasihat Syariah sebagai pusat rujukan bagi hal berkaitan perbankan Islam dan takaful di Malaysia. I’allah selamat.

Tuesday, 22 November 2011

Apa itu Insurans dan Takaful? Bagaimana Cara Memilih Polisi yang Terbaik

 

Insurans – secara mudahnya adalah memindahkan risiko/kerugian individu seperti anda atau sebuah organisasi seperti syarikat anda kepada syarikat insurans. Tapi selepas anda membeli polisi insurans lah bergantung pada jenis insurans. Anda atau syarikat anda dikenali sebagai pemegang polisi.

 

clip_image002

 

Terdapat pelbagai jenis perlindungan yang ditawarkan oleh insurans seperti:

· Polisi Perubatan dan Kesihatan

· Polisi Perjalanan

· Polisi Empunya Rumah

· Polisi Berkaitan Pelaburan

· Polisi Kemalangan Diri dan macam-macam lagi…

 

Sebagai contoh Insurans Perubatan dan Kesihatan. Insurans nih akan melindungi anda untuk kos rawatan perubatan di hospital swasta yang mungkin mahal macam kos pembedahan atau rawatan khas. Jadi anda tak perlulah bimbang tentang kos untuk dapatkan rawatan. Insurans ni jugak akan membayar anda sejumlah wang tertentu semasa anda menjalani rawatan.

clip_image004

Takaful – pelan perlindungan berdasarkan Syariah. Anda yang bersetuju untuk menyertai dana takaful dan juga bersetuju untuk saling membantu peserta yang lain sekiranya mengalami kerugian yang ditetapkan. Tapi sebelum tu anda kenalah mencarum sejumlah wang dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru’) dan anda perlu memeterai kontrak (aqad).

 

Jenis-jenis perlindungan yang ditawarkan dalam takaful adalah seperti:

· Pelan Motor

· Pelan Perubatan dan Kesihatan

· Pelan Keluarga

· Pelan Kemalangan Diri dan macam-macam lagi…

 

Sebagai contoh Takaful/Pelan Motor atau kenderaan. Pelan ini akan melindungi anda dari kerugian atau kerosakan kenderaan sendiri akibat kemalangan atau kecurian, kebakaran; dan/atau kecederaan atau kematian, kerosakan atau kerugian harta benda pihak ketiga. Pihak ketiga ni contohnya jika anda terlanggar kenderaan orang, maka orang tersebut (mangsa) dikenali sebagai orang ketiga.

Kalau Takaful/Pelan Perubatan dan Kesihatan, lebih kurang sama dengan Insurans/Polisi Perubatan dan Kesihatan di mana ia akan memberi perlindungan terhadap kos rawatan perubatan persendirian. Dalam kedua-dua insurans dan takaful ni ada jenis-jenis perlindungan yang anda perlu pilih mengikut kesesuaian dan keperluan serta kemampuan anda.

Selain itu, di bawah pelan takaful, anda boleh menikmati perkongsian lebihan atau keuntungan daripada dana takaful berdasarkan nisbah yang anda telah persetujui itu pun jika anda tidak membuat sebarang tuntutan sepanjang tahun tersebut.

 

Panduan dalam memilih insurans dan takaful:

1. Anda kena benar-benar faham dengan apa yang tercatat di dalam polisi tersebut termasuklah ciri-ciri produk, syarat-syarat, had manfaat dan pengecualiannya.

(Bahagian ini yang paling utama sebelum anda membuat keputusan untuk membeli mana-mana polisi. Ini kerana ramai pembeli insurans/takaful di luar sana hanya membeli polisi lebih kepada sebab kawan/saudara yang menjual, jadi beli je la,setakat nak tolong member.

Tak salah untuk tolong kawan, tapi anda kena fahamkan dahulu polisi yang ditawarkan.

Apa perlindungan yang anda dapat dari polisi yang anda beli. Adakah hanya untuk kematian/kecacatan kekal. Ada tak tambahan perlindungan seperti Personal Accident, Critical Illness dan sebagainya.

Jika anda betul fahami polisi yang anda beli, tidak akan timbul masalah di kemudian hari, bila anda nak claim untuk kemalangan, Syarikat Insurans/Takaful mengatakan anda tidak layak claim. Sebabnya, dalam polisi yang anda dok bayar setiap bulan tu tak termasuk pun untuk Perlindungan Kemalangan…..

Dah tu nanti,siapa yang anda hendak persalahkan?

Teliti dan fahami Polisi yang ditawarkan)

 

2. Pastikan keuntungan (premium) dari insurans dan caruman takaful yang akan dibayar adalah berpatutan.

3. Pastikan amaun perlindungan adalah mencukupi dan sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda.

4. Pastikan semua fakta penting didedahkan sepenuhnya. Sekiranya anda gagal mendedahkan maklumat berkenaan, polisi atau pelan anda mungkin tidak sah dan anda tidak akan dilindungi ke atas sebarang kerugian atau kerosakan.

5. Berurusan hanya dengan ejen berdaftar/broker berlesen atau secara terus dengan syarikat insurans atau pengendali takaful.

6. Memantau tempoh perlindungan dan masa untuk membayar premium atau caruman.

 

Rujukan: http://www.insuranceinfo.com.my/

Wednesday, 16 November 2011

Puas hati tak dengan Dividen & Bonus ASB, kalau dapat lagi tinggi korang nak tak?

KUALA LUMPUR: Pemegang unit skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen lebih tinggi 7.50 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Ogos, 2007, iaitu lebih tinggi daripada 7.30 sen yang diisytiharkan pada tahun lalu. Pemegang unit seramai 7.04 juta, yang kini memegang lebih 82.72 bilion unit ASB, akan turut menerima bonus 1.25 sen, yang sama dengan tahun lalu. Untuk baca penerangan lebih lanjut sila ke Bernama. Sumber dari: BERNAMA

 

 

Dari pengalaman Diyana keluar berjumpa client, dari 10 orang, 9 daripadanya mesti mempunyai akaun ASB….mmg ASB ni sgt terkenal di kalangan orang Melayu dan bumiputera. Tahukah anda kenapa? Kenapa kerajaan mewujudkan ASB nih…secara ringkasnya, kerajaan ingin menggalakkan orang Melayu kita dan bumiputera untuk menyimpan wang kerana sikap kita yang kurang berfikir untuk menyimpan demi masa depan.

Orang kita lebih senang dan mudah menghabiskan wang yang ada di tangan. Tapi, tidak pada bangsa lain terutamanya Cina, mereka berebut-rebut untuk menyimpan wang ke dalam saham amanah yang ada tak kira dari PNB atau dari syarikat saham amanah yang lain. Bangsa Cina memang mempunyai sikap yang sangat bagus dalam menyimpan wang.

Tak caya? kalau tak caya tengok la bila PM kita, lancarkan Amanah Saham 1Malaysia (AS1M) dulu, sapa yang beratur panjang dari awal pagi nam membeli unit saham ni….mereka terpaksa berebut sebab kerajaan pada mulanya menetapkan kuota mengikut bangsa….kerajaan terpaksa berbuat mcm nih, kalau tak mesti keseluruhannya akan dibeli oleh masyarakat Cina. Percaya lah…Diyana jumpa ramai client, tp tahap kesedaran untuk menyimpan wang dalam bangsa Melayu kita amat lah menyedihkan.

 

 

Kepada mereka yang telah mula menyimpan dan ada simpanan di ASB, Diyana ucapkan tahniah kerana telah mengambil langkah yang bijak untuk menabung. Tapi, Diyana ingin bertanya pada anda, apakah anda berpuas hati dengan pulangan yang anda dapat selama ini? Jika diberi peluang untuk menabung dan mendapat pulangan purata setahun 12 – 15% , adakah anda berminat?

Sebenarnya, di Malaysia, terdapat banyak tempat untuk simpanan dan pelaburan yang berdaftar di bawah Bank Negara Malaysia, ni bukan skim cepat kaya semua tu okey….yang tu semua tak berdaftar dengan bank negara Malaysia…jadi apa2 yang berlaku anda terpaksa menanggung kerugian sendiri.

Biar Diyana share dulu pulangan ASB dari mula dilancarkan dan juga 10 tahun ke belakang. Korang tahu tak bila tarikh ASB dilancarkan? ASB telah dilancarkan pada 2 Januari 1990. Jadi, ASB telah berada di industri saham amanah selama 20 tahun.

 

Jangan lupa singgah PAGE kita dan klik LIKE

 

Nurdiyana melintang 4

Wednesday, 28 September 2011

Sertai kami di ‘KOMUNITI KAMI JUTAWAN’

 

 

Nirdiyana - Unit Trust 160911

 

Satu program baru bakal dilancarkan tidak lama lagi.

Jangan lupa untuk menjadi sebahagian daripada “KOMUNITI KAMI JUTAWAN”.

Untuk mengetahui perkembangan Program “Komuniti Kami Jutawan” ini, sila LIKE PAGE kami di FACEBOOK.

 

 

Friday, 9 September 2011

Berita Harian Online | Pengeluaran pelaburan KWSP meningkat

 
Perkongsian ilmu di pagi Sabtu ini, kepada yang masih belum bertindak…sila bertindak sekarang untuk MEMASTIKAN WANG PERSARAAN DI AKAUN 1 KWSP ANDA MENCAPAI RM 1 JUTA.
 
 

KUALA LUMPUR: Laporan prestasi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi suku kedua tahun ini menunjukkan peningkatan sebanyak 60.05 peratus dalam pengeluaran pelaburan kepada RM1.78 bilion daripada RM1.56 bilion pada suku yang sama tahun lalu.

Jumlah permohonan yang pengeluaran pelaburan diluluskan bertambah 52.9 peratus kepada 199,441 berbanding dengan 130,442 permohonan pada suku sama tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tan Sri Azlan Zainol, berkata pengeluaran pelaburan yang terus bertambah disebabkan meningkatnya kesedaran di kalangan pencarum mengenai kepentingan membuat persediaan bagi menghadapi persaraan.
"Bagaimanapun, KWSP ingin mengingatkan pencarum supaya berhati-hati semasa melabur kerana pasaran mungkin berdepan dengan situasi tidak menentu berikutan masalah hutang yang dihadapi sesetengah negara maju yang boleh memberi kesan negatif kepada ekonomi global," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada suku yang sama, pengeluaran fleksibel umur 55 juga mencatatkan peningkatan 48.18 peratus dalam jumlah permohonan kepada 26,313 berbanding 17,757 tahun lalu, manakala jumlah pengeluaran semasa suku berkenaan naik 34.89 peratus kepada RM981.37 juta berbanding RM727.51 juta sebelumnya.

KWSP turut mengumumkan yang ia memenangi Anugerah Inovasi Perniagaan IDC 2011 bagi sistem pengurusan identiti perniagaan pada persidangan Ketua Pegawai Informasi 2011 baru-baru ini. – BERNAMA
 
 
 
Untuk pertanyaan sila hubungi Pakar anda:

Nurdiyana Yaccob
Agency Supervisor
CIMB Wealth Advisors Berhad

email: diyanayaccob_cwa@yahoo.co.uk
website: solusikewangan.blogspot.com

Facebook: http://www.facebook.com/pages/CWA-Islamic-Unit-Trust
h/p: 019-281 7763

 
“ Follow my 3 Golden Rules, you will making more and more money”
 
Bertindak sekarang.
 
 

Wednesday, 6 April 2011

Boleh ke dapat pulangan simpanan wang lebih dari ASB bagi?

Sebelum ni Diyana pernah kongsikan pasal pulangan ASB…cukup ker? atau nak lebih lagi…kalau yang belum baca lagi….ringankan tangan >>>> KLIK SINI

 

Dalam jadual di bawah ni, anda boleh lihat pulangan ASB untuk simpanan selama

1 tahun,

3 tahun (tanda hijau),

5 tahun (tanda biru) dan juga

10 tahun (tanda kuning).

 

Juga anda boleh lihat pulangan ASB dari tarikh dilancarkan (since inception) seperti yang telah ditandakan merah.

 

Adalah dimaklumkan bahawa tarikh yang tercatat pada jadual ini adalah setakat 31 Disember 2009.

Jadi, pulangan untuk 1 tahun tu bermaksud anda menyimpan dari tarikh 1 Januari 2009 hingga 31 Disember 2009.

Jika 5 tahun pula bermaksud anda menyimpan dari 1 Januari 2005 hingga 31 Disember 2009. 

 

ASB return 

Sumber: Master Prospectus 2010 (30 Jun2010 – 29 Jun 2011) - ASNB. com.my

 

Diyana ingin memaklumkan bahawa terdapat tempat simpanan yang boleh memberi pulangan yang lebih tinggi dari ASB ni.

Jadi, sebagai seorang penasihat kewangan  Diyana memang nasihatkan untuk ‘diversify’ atau bahagikan pecahan wang simpanan anda. Jangan letak atau simpan dalam satu tabung jer…

 

Ibarat, kalau telur dalam satu bakul, kalau jatuh semuanya akan pecah…tapi kalau kita bahagikan telur dalam 2 atau 3 bakul, satu bakul pecah, ada lagi 2 bakul telur untuk kita.

 

 

Kalau nak dapatkan tempat simpanan yang memberikan pulangan yang lebih dari ASB, sila RUJUK SINI

 

Moga perkongsian pada kali ini mampu memberikan manfaat kepada semua.

Untuk sebarang keterangan lanjut, boleh hubungi saya.

 

Nurdiyana Yaccob
Agency Supervisor
CWA-A CIMB Principal Brand
email: diyanayaccob@gmail.com
website: solusikewangan.blogspot.com
h/p: 018-666 2437

 

Informasi: Saham Bank Rakyat dibuka untuk pembelian

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Baru terbaca dari blog kawan yang mana Saham Bank Rakyat yang menjadi kegemaran ramai telah dibuka semula untuk pembelian.

Ramai yang dah tahu bahawa saham Bank Rakyat memberikan pulangan atau dividen yang tinggi iaitu antara 10-15%. Tapi, dah lama juga saham bank rakyat ni ditutup sebab dah penuh.

 

Sumber gambar: Myvitrd

 

Kebiasaannya, dalam penjualan saham begini, sememangnya Sekuriti Malaysia akan membenarkan untuk jumlah saham tertentu, jadi bila dah penuh tak dapat la lagi nak jual saham tersebut seperti yang berlaku pada saham Bank Rakyat.

Jadi sekarang ni masanya untuk kita merebut peluang yang ada sebelum saham di habis dijual lagi.

Tapi setiap orang hanya dibenarkan membeli saham sebanyak RM 500 sahaja. Kalau nak beli lebih boleh memohon terlebih dahulu.

 

p/s: Untuk mereka yang inginkan simpanan yang ,memberikan pulangan 10-15 %, saham amanah CWA merupakan pilihan lain yang ada.Jadi, untuk dapatkan penerangan lanjut boleh hubungi saya.

 

Sunday, 20 February 2011

KWSP umum dividen 2010 sebanyak 5.8%

 

epf

 

KUALA LUMPUR, 20 Feb — Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini mengumumkan kadar dividen 5.8 peratus untuk ahlinya bagi tahun kewangan berakhir Dis 31, 2010, naik 15 mata asas, berbanding kadar 5.65 peratus yang dibayar pada 2009.

Ia merupakan bayaran dividen tertinggi yang pernah dicapai dana persaraan itu iaitu sebanyak RM21.61 bilion, peningkatan 11.55 peratus berbanding bayaran dividen RM19.37 bilion pada 2009.

Pengerusi KWSP, Tan Sri Samsudin Osman dalam satu kenyataan hari ini berkata pencapaian itu menggambarkan tahun yang memberangsangkan di mana pendapatan pelaburan kasar dana persaraan itu mencecah rekod tertinggi dalam sejarah sebanyak RM24.06 bilion.

Ia merupakan peningkatan 39.76 peratus berbanding RM17.22 bilion pendapatan pelaburan kasar yang dicatatkan pada 2009, katanya.

"Pendapatan pelaburan memberangsangkan yang dicapai pada tahun 2010 dijana terutamanya daripada prestasi pelaburan ekuiti. Suasana kewangan dan ekonomi yang bertambah baik menyediakan pasaran dengan kecairan mencukupi lalu membenarkan aktiviti pengambilan untung sepanjang tahun,” katanya.— Bernama

 

Sumber: Utusan Online

 

Apa kata Diyana:

Bila baca berita ni, Diyana berasa gembira bagi mereka yang ada caruman di KWSP sebab dividen pada tahun 2010 ini merupakan dividen yang tertinggi dalam jangka masa 5 tahun ini (2006-2010)

Malahan, Diyana lebih berasa gembira bagi pihak client-client Diyana yang dan mendapat keuntungan yang berganda sehingga 30% hanya untuk tahun 2010. Ini kerana mereka telah membuat keputusan bijak untuk melaburkan sebahagian wang caruman di KWSP iaitu dari Akaun 1 ke dalam saham amanah atau unit trust.

 

Jika berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang simpanan dan pelaburan di saham amanah atau unit trust ini, boleh hubungi saya:

Nurdiyana Yaccob
Agency Supervisor
CIMB Wealth Advisors Berhad
email: diyanayaccob_cwa@yahoo.co.uk
website: http://solusikewangan.blogspot.com/

h/p: 019-281 7763

 

Thursday, 10 February 2011

SEMINAR: Rancang Harta Elak Merana

Assalamualaikum,

Perhatian untuk semua, CWA dan As-Salihin Trustee dengan ini menjemput anda untuk menghadiri Seminar Rancang Harta Elak Merana | Harta Sepencarian & Harta Pusaka.

 

Tarikh: 5 Mac 2011 (Sabtu)

Masa: 2.00 petang – 5.30 petang

Bertempat di: Kelab Golf Negara Subang (KGNS), Jalan SS 7/2, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Selangor

 

Seminar adalah PERCUMA

DAFTAR SEGERA sebelum 1 Mac 2011

 

Untuk mendaftar boleh hubungi

Nurdiyana Yaccob
Agency Supervisor
CIMB Wealth Advisors Berhad
email: diyanayaccob_cwa@yahoo.co.uk
website: http://solusikewangan.blogspot.com/
h/p: 019-281 7763

 

IEP

 

IEP back

Sunday, 30 January 2011

Apakah persediaan anda bila tiba masanya…Innalillah

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk pengunjung blog ini,

Salam ceria dan salam bahagia.

 

Dah dua hari blog tak berupdate..sebab sibuk bercuti di hujung minggu….Bila hari ini memulakan kerja, terasa hati ini tersentap dan terkedu bila di awal pagi sudah mendapat berita yang sangat sedih dari seorang client Diyana.

Tak dapat Diyana bayangkan keadaan di client Diyana sekarang ni…sebab tu Diyana mencuri masa menulis juga entri ini untuk berkongsi rasa dengan pembaca semua.

 

Bayangkan, 2 hari yang lepas, client Diyana telah disahkan bahawa terdapat ketumbuhan di otak. Bila tadi, saya call client tu, dia dalam perjalanan ke Hospital Ipoh untuk mendapat nasihat dari sepupu beliau yang juga seorang doktor. Jika tak ada yang menghalang, pembedahan akan dilakukan secepat mungkin.

Saat dirinya bagitau Diyana yang dia telah disahkan ada ketumbuhan di dalam otak, bagai halilintar yang memancar rasanya….Terdiam tak tau nak cakap apa. Apa yang mampu Diyana panjatkan doa semoga pembedahan lancar dan dia kembali sihat.

 

 

Saya tak tau nak tulis apa lagi sebab tak tau macam mana nak lahirkan perasaan saya di kala ini…hanya Allah yang lebih mengetahui.

Diyana rasakan dah gagal jadi penasihat pada client ni, sebabnya dia masih belum buat penama dan masih belum sempat menulis wasiat beliau. Takut Diyana kalau jadi apa-apa. Bukan nak minta, tapi itulah hakikatnya…apa-apa boleh berlaku dalam keadaan macam ni.

 

Semoga client Diyana akan berjaya melalui pembedahan untuk membuang ketumbuhan dalam otaknya dan dia akan kembali sihat…Harap pembaca semua doakan juga untuk beliau.

 

 

Kalau korang berada di tempat client Diyana ni, apa yang anda rasa…apakah persediaan anda…apakah yang bakal diwarisi kepada anak dan isteri. Sudahkan anda update penama di EPF dan bagaimana wang simpanan di tempat lain juga harta anda.

 

ADAKAH ANAK DAN ISTERI ANDA DAPAT MEWARISI SEMUA ITU

Sudahkan anda siapkan urusan penama dan wasiat…

 

Pada saat ini juga Diyana rasakan Diyana patut dan wajib jalankan tanggungjawab Diyana sebagai penasihat kewangan dan harta dengan menyampaikan maklumat betapa pentingnya penama dan wasiat dalam pembahagian harta.

Ya Allah, Engkau permudahkan segala urusan ku…semoga diriku dapat membantu saudara seagamaku dengan sebanyak mungkin…amin

 

Kalau anda rasa ini merupakan tanggungjawab anda untuk pastikan harta anda sampai kepada insan yang sepatutnya…anda perlu sediakan wasiat….untuk keterangan lanjut anda boleh RUJUK SINI.

Juga boleh hubungi Diyana untuk mendapat consultation dari Diyana.

 

ADAKAH PILIHAN ATAU TANGGUNGJAWAB

IEP 

SEMINAR PERCUMA BERKENAAN PERANCANGAN HARTA PUSAKA

BERMINAT? HUBUNGI Diyana dan daftar di SINI

RUJUK SINI

 

 

 

 

 

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...